Continu leren en verbeteren is belangrijk voor iedere branche. En al helemaal voor de high-tech branche. Wat maakt het – specifiek voor spelers in de high-tech industrie – zo cruciaal om continu te blijven leren en verbeteren? En hoe pak je dit aan?
Hoe behoud je als high-tech industrie je voorsprong en blijf je kwalitatief hoogwaardige producten ontwikkelen met een kortere time-to-market? Juist door te investeren in de mens en het zo snel mogelijk vergaren van kennis en vervolgens toepassen van verbeteringen. Als ontwikkelaar in high-tech wil je bevorderen dat je over projecten heen blijft leren en verbeteren en niet alleen binnen je projectteams. De organisatie werkt sneller als niet alleen het ontwikkelteam weet welke processtappen veranderd zijn, maar ook alle andere medewerkers binnen de waardeketen van de organisatie. Zo verhoog je zo snel mogelijk de kwaliteit van je product en profiteert de hele organisatie van het voortschrijdend inzicht of ‘lessons learned’. Maar hoe implementeer je deze werkwijze?
Het is dus de kunst om de cirkel van leren, verbeteren en implementeren zo kort mogelijk te maken. Door tijdens het traject regelmatig bij alle teamleden uit te vragen wat er beter kan en deze verbeteringen direct te implementeren en organisatiebreed te communiceren, creëer je een continue learning cycle waarbij het bekende vliegwieleffect optreedt en je als team en als organisatie steeds sneller leert en verbetert. Klinkt eigenlijk heel simpel, toch? Maar waarom blijkt het in de praktijk dan vaak zo lastig om verbetering te implementeren?
Communicatie kost tijd
Dat heeft te maken met twee factoren: juist het stukje implementeren en communiceren kost tijd en daarnaast heeft het ook te maken met de organisatiecultuur. Als we kijken naar de factor tijd, dan moeten we constateren dat implementeren en het communiceren van veranderingen veel tijd kost. Het is best veel werk om het proces te wijzigen, de wijzigingen vast te leggen en dit vervolgens te implementeren en communiceren aan de hele organisatie.
Blij zijn met een tip of advies
De tweede complicerende factor is de organisatiecultuur. Want niet in iedere organisatie is men blij met een tip, een verbeterde werkwijze of erger nog: kritiek van collega’s. Dus hoe creëer je een cultuur waarin leren van binnenuit wordt gestimuleerd? En hoe bevorder je zo’n cultuur? Dat heeft alles te maken met twee randvoorwaarden: Veiligheid & Vertrouwen. Als deze twee voorwaarden vervuld zijn binnen een organisatie, voelen medewerkers zich veilig en vrij om onderweg al leerpunten en oplossingen met elkaar te delen. En om tips en adviezen van elkaar aan te nemen.
Je veilig voelen staat voorop
Als je druk bezig bent om een planning te halen, is het vaak moeilijk om open te staan voor adviezen of verbeteringen. Niet in de laatste plaats omdat veranderen tijd kost. En tijd is kostbaar voor ieder ontwikkelteam. Maar aan het eind van de rit loont het om mensen regelmatig bij elkaar te halen, aanpassingen uit te wisselen, te registreren, terug te koppelen en verder de organisatie in te communiceren. Maar samenwerken blijft mensenwerk. Dit houdt in dat je er als organisatie samen voor moet gaan om een cultuur te creëren waarin mensen zich veilig voelen en vanuit een intrinsieke motivatie verbeterpunten gaan signaleren.
Ga voor het lange termijn effect
Traditioneel zien we dat alle productontwikkelingen in projecten opgedeeld worden. Maar ervaring leert ons dat langjarige programma’s of product teams zich veel beter lenen voor continu leren en verbeteren, omdat het de moeite loont om een verbetering door te voeren en er tijd is om vertrouwen en veiligheid in de teams op te bouwen. Zo transformeer je van projectgericht naar productgericht naar platform gericht innoveren. En daar profiteert de hele organisatie weer van.
Meer weten?
Wil je meer weten over hoe je continu leren en verbeteren ook in jouw organisatie kunt implementeren? Bel of mail ons. We denken graag met je mee over de beste aanpak voor jouw organisatie.