Merk jij ook dat het tempo van veranderingen in technologie, in het gedrag van mensen of in hoe we het werk organiseren steeds sneller toeneemt? Dan snap je waarschijnlijk maar al te goed dat je steeds sneller en beter in staat moet zijn om hierin mee te bewegen. Bewust of onbewust ben je onderdeel van een ‘lerende organisatie’. Dit betekent dat je als organisatie blijvend moet investeren in continu leren en verbeteren. Hoe zorg je ervoor dat in jouw organisatie zowel het individu, het team, als de hele keten samen leert en verbetert?
Productontwikkeling is in feite een continue cirkel van doen, leren, verbeteren en weer doen. Na elke stap ga je leerpunten ophalen en kijken of je hier iets mee moet. Maar door de hoge werkdruk binnen veel organisaties wordt dit belangrijke onderdeel van het productontwikkelingsproces al snel van ons to-do lijstje geschrapt. En dat is jammer. Want neem je wel de tijd om te leren van gemaakte fouten, dan zie je dat je leercurve direct een stuk steiler wordt. En dat wil je …
De valkuil van snel besluiten nemen (of eerst leren, dan besluiten)
Als we een product gaan ontwikkelen zijn we vaak gericht op het eindresultaat. We willen aan het begin van het proces zo snel mogelijk knopen doorhakken en keuzes maken omdat we denken zo snelheid te kunnen maken. Maar hierdoor ontnemen we onszelf de kans om juist in die eerste oriënterende fase zoveel mogelijk informatie te verzamelen, te vergelijken, te toetsen en op deze manier zoveel mogelijk te leren. Allemaal informatie die je nodig hebt om met vertrouwen besluiten te nemen en daardoor bespaar je jezelf kostbare tijd verderop in het proces omdat je veel minder fouten zult moeten repareren.
Je weet niet wat je (nog) niet weet …
Hoe vaak horen wij projectleiders en teamleden niet verzuchten: ‘Hadden we dit maar eerder geweten … ‘ En dat is begrijpelijk, want als je achteraf fouten moet gaan repareren, zit je vaak al een een eind in de ontwikkelfase en is je Cost Of Change vaak hoog. En zit je al in de productiefase dan zijn de kosten zo mogelijk nog hoger. Deze faalkosten zijn dus een serieuze factor om rekening mee te houden. Daarom is het slim om je aan het begin van een product ontwikkelingstraject af te vragen: ‘Wat zijn onze known unknowns …’ om erachter te komen welke zaken belangrijk zijn voor het slagen van het product. Dit continu leren moet je wel organiseren. En belangrijk maken. Want met de werkdruk van tegenwoordig schiet dit er anders al snel bij in. Alleen door vanaf het begin continu ‘lessons learned’ te verzamelen, zet je voortschrijdend inzicht om naar ‘inzicht vooraf.’ En, als laatste heb je tijd nodig om de “unknown unknowns” te weten te komen.
En als je die lessons learned hebt, wat doe je er dan mee?
Om zo snel mogelijk waarde te creëren, moet je iets met die lessen doen. Dat betekent dat je het beoordelen van leerpunten, het bedenken hoe het beter kan en het implementeren van die verbeterpunten moet zien als ‘gewoon werk’. Werk dat je inplant in je werkweek, zodat je ervoor zorgt dat hetgeen je geleerd hebt ook voortgezet wordt in verbeteringen voor de toekomst. Bij één van onze klanten implementeren we momenteel het concept van Leren & Verbeteren, waarbij we aantoonbaar de leerpunten koppelen aan verbeterpunten en de voortgang daarvan monitoren. Je hebt het dan al snel over honderden leerpunten waarbij het de kunst is hoe je die communiceert, maar ook vooral hoe je prioriteert met welke verbeterpunten je als eerste aan de slag gaat. Want die tijd moet je inplannen. En je wilt niet in de valkuil stappen om alles tegelijk te willen oppakken.
Maar hoe organiseren we dit dan?
Daar vertellen we je graag meer over in een oriënterend gesprek. Je leert niet alleen wat een andere aanpak van je productontwikkelingsprocessen je oplevert, maar ook hoe je dit organiseert, welke mindset hierbij belangrijk is en welke tooling je hiervoor kunt gebruiken om je informatie te borgen en de voortgang te monitoren.
We denken graag met je mee
Wil jij weten hoe je ervoor kunt zorgen dat feedback direct geïmplementeerd wordt in het ontwikkelingsprocessen en hoe je dit proces slimmer kunt inrichten? Bel ons gerust om vrijblijvend te sparren. We helpen je graag ervoor te zorgen dat het leren en verbeteren synchroon loopt met de ambitie en doelen van je organisatie!
Wij zijn Synergio. En dit is wat we onze klanten bieden:
- Effectief Portfolio Management.
- Continu waarde toevoegen.
- Continu leren en verbeteren.
- Effectieve teams.