Wanneer Portfolio Management de voortgang gaat meten, creëer je een goede basis voor een optimale bedrijfskoers.
Strategie verbinden met uitvoering is een belangrijke succesfactor voor Portfolio Management. Je wilt ervoor zorgen dat de activiteiten die je uitzet daadwerkelijk de resultaten leveren die je voor ogen hebt. Wat heb je hiervoor nodig?
Meten is dan het antwoord. Om een goede strategie te bepalen wil je weten hoe je er nu voor staat: Waar kun je nog groeien, waar moet de klanttevredenheid omhoog en waar liggen nog kansen? Om de gekozen strategie tot uitvoering te brengen definieer je verbeteringen of producten die ontwikkeld moeten worden. De stap die je dan niet mag overslaan, is bepalen of de ontwikkelingen ook daadwerkelijk resulteren in verbeteringen.
Waarom voortgang meten?
Eigenlijk wil je als Portfolio Management heel scherp op de zaken zitten en meten hoe goed het gaat. Je wilt er niet te laat achter komen wat gaande is. Als de klanten al vertrokken zijn naar een concurrent krijg je ze niet meer terug. Dus je moet metingen definiëren die al vroeg aangeven of je ontwikkelingen daadwerkelijk het gewenste resultaat leveren of niet. Indien ze niet leiden tot het gewenste resultaat, moet je misschien een andere route proberen. Je past dan de werkzaamheden aan om te kijken of je op een andere manier nog steeds je doel kan behalen. Meten is een fijne tool om je koers te bepalen en geen tijd, mankracht en investeringen te verspillen.
Niet meten?
Je kunt ook niet meten en meer op gevoel beslissingen nemen. Alleen hier wordt je op een gegeven moment te groot voor. Dan ga je signalen missen en krijg je veel te laat in de gaten dat er problemen zijn met [de verkoop van] het product. Dit kun je voorkomen door te meten. Aan de andere kant wil je ook niet teveel meten. Het is de kunst om te zorgen dat je de juiste dingen meet voor het product of delen van de organisatie. Daarnaast wil je ook een tool die de metingen opslaat en beheert.
Doelen delen mét ontwikkelaars
Met het opstellen en meten van een doel alleen kom je er niet. Je moet zorgen dat de doelen begrepen worden door iedereen die bijdraagt aan de realisatie van het doel. Waarom? Dan kunnen zij bewust met de ontwikkeling aan de slag en weet men waar opgericht moet worden. De kennis voor mogelijkheden ligt bij de ontwikkelaars, dus wanneer zij weten wat het doel is worden er betere oplossingen aangereikt.
Winst behalen
Door het opstellen van metingen die vroeg aangeven of je ontwikkelingen succesvol zullen zijn én het communiceren van de doelstellingen met de ontwikkelaars valt nog veel winst te behalen.
Wil je nog meer advies over dit onderwerp? Bel 085 2735185