We merken en voelen het elke keer weer: de hoge druk van ‘Time To Market’. Dit resulteert in de wil en vaak ook de noodzaak voor organisaties om in een steeds kortere periode nieuwe en verbeterde oplossingen te ontwikkelen voor hun klanten. En het liefst elke keer sneller. Maar hoe kan jouw organisatie de juiste producten snel blijven leveren zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit?
Zonder kwaliteit geen snelheid
Juist omdat het iedere keer sneller moet, MOET de kwaliteit goed zijn. Of beter gezegd; goed genoeg. Waarom? Dat is eigenlijk heel simpel. Als het product niet de verwachte kwaliteit heeft, zorgt dit voor allerlei klachten of claims van bijvoorbeeld klanten of de overheid. Dit kost je organisatie niet alleen veel geld en imagoschade, het zorgt ook voor veel extra werk om de klachten en claims af te handelen en de fouten in de kwaliteit achteraf te herstellen. De snelheid die je in het begin dacht te winnen, smelt als sneeuw voor de zon.
Alleen waar snelheid en kwaliteit hand in hand gaan, kun je écht vaart maken en iedere keer weer je ‘Time-To-Market’ verkorten. En omdat je kwaliteit niet achteraf kunt toevoegen, moet je kwaliteit meteen aan het begin inbouwen; ‘Quality Built In’ noemen we dat. Kijk maar eens naar je eigen situatie; hoeveel tijd besteden jouw mensen dagelijks aan het oplossen van fouten? We zien vaak dat dit al snel kan oplopen naar 20% tot 30% van de tijd. Om dit te veranderen verleg je de focus van een ´brand blus cultuur’ met de focus op controle, output en kosten, naar een cultuur van ‘continu leren en verbeteren’ met de focus op een gezonde balans tussen snelheid, kwaliteit en wendbaarheid.
Vijf concrete manieren om kwaliteit in te bouwen:
1. (Collectief) eigenaarschap EN moed
Kwaliteit begint bij iedereen. Iedereen is verantwoordelijk voor het leveren van kwaliteit, net zoals iedereen verantwoordelijk is voor veiligheid. Door in de hele organisatie aandacht te geven aan kwaliteit en door mensen het mandaat te geven om een product met onvoldoende kwaliteit ‘terug te sturen’ of ‘het proces te stoppen’ voelt iedereen het eigenaarschap om kwaliteit te leveren en wordt de drempel om hier iets over te zeggen lager.
2. Stel ambitieuze doelen MET hoge standaarden
Alleen focus op kwaliteit zorgt voor vertraging en hoge kosten. Daarom is het belangrijk om de aandacht voor kwaliteit altijd in de context te zetten van ambitieuze doelen. Oftewel: én we moeten hoge standaard kwaliteit leveren én we moeten snel kunnen leveren. Juist het hebben van ambitieuze doelen in combinatie met de hoge standaarden zorgt voor een gezonde balans tussen de maximaal haalbare snelheid en de minimaal vereiste kwaliteit die je als organisatie over een langere periode kunt volhouden.
3. Definition of Done
Een heel eenvoudige en praktische manier om de minimaal benodigde kwaliteit meteen in het werk te organiseren is door de ‘Definition of Done’ toe te passen. Voor ieder stuk werk dat door een persoon of team in de keten van productontwikkeling wordt opgeleverd, wordt het minimale kwaliteitsniveau besproken en vertaald in een aantal checks waarmee je elke keer beoordeelt of hieraan voldaan is. Zo borg je niet alleen dat het werk wordt uitgevoerd conform verwachting, je maakt ook het werken aan kwaliteit op een laagdrempelige wijze expliciet en bespreekbaar in de keten.
4. Sta altijd open voor innovaties en verbeteringen
Als de kwaliteit en snelheid op orde zijn, zijn we klaar. Of toch niet? Nee, de uitdaging om steeds sneller te ontwikkelen blijft altijd bestaan. Alleen door continu te blijven leren en verbeteren en door innovaties te omarmen blijf je op lange termijn competitief. Dus blijf om je heen kijken, experimenteer met innovaties en zorg dat continu leren en verbeteren structureel onderdeel worden van het werk. Plan je mensen niet voller dan vol. Sterker nog; zorg voor ruimte in de agenda’s voor leren en verbeteren.
5. Communiceer krachtig en vier iedere mijlpaal
Kwaliteit is van iedereen en gaat over van alles. Dus zorg ervoor dat iedereen in de keten inzicht krijgt in de gemeten en gevoelde kwaliteit en snelheid. Maak kwaliteit en snelheid voor iedereen transparant en zichtbaar. Communiceer met regelmaat in korte krachtige boodschappen over wat je wilt bereiken en wat aandacht verdient. Durf ook de tijd te nemen om concrete resultaten en belangrijke mijlpalen met elkaar te delen en te vieren. Hierdoor stimuleer je de groei naar een cultuur van continu leren en verbeteren.
Hoe organiseer ik kwaliteit binnen mijn organisatie?
Wil je weten hoe je binnen jouw organisatie kwaliteit en snelheid met elkaar kunt verenigen? Bel ons gerust om vrijblijvend te sparren. We helpen je graag ervoor te zorgen dat kwaliteit ingebed wordt in jouw organisatie en gaat bijdragen aan het succes ervan!
"*" geeft vereiste velden aan