Hoe korter de time to market is bij het ontwikkelen van een product, hoe sneller je in staat bent om je klanten de waarde van je product te laten ervaren, hoe eerder je weet hoe je je product verder kunt optimaliseren en hoe groter de voorsprong die je kunt creëren op je concurrenten. Het versnellen van je time to market in je proces van productontwikkeling is een belangrijke sleutel tot succes. Maar hoe verkort je nu die time to market? Laten we eens kijken wat daarvoor nodig is.
Wil je een kortere time to market realiseren, dan speelt het principe van ‘flow’ of, wanneer jouw bedrijf producten ontwikkelt ‘product development flow’ een belangrijke rol. Maar eerst een korte uitleg over waarom een kortere time to market zo belangrijk is. Hoe eerder je een product op de markt brengt, hoe minder kosten je hoeft te maken en hoe eerder je feedback van jouw klanten krijgt, waarmee je jouw product verder kunt verbeteren. Daar komt nog bij dat als je een van de eersten bent die een product op de markt brengt, je aandeel in de markt sneller kan groeien en daarmee de grootste kans op meer rendement.
De noodzaak van flow
Maar nu weer terug naar het principe van flow. Wat is dat precies, flow? En waarom is het zo belangrijk bij het creëren van een kortere ’time to market’? Flow is niets meer (of minder) dan de mate waarin een nieuw te ontwikkelen product door je organisatie kan stromen. Het liefst heb je dat dit productontwikkelproces moeiteloos en zonder al te grote obstakels door je organisatie stroomt. Dit bereik je door minder focus te leggen op de bezetting van de mensen en juist meer focus te geven aan hoe de werkstroom van het ontwikkelen van een product door de organisatie stroomt. Zo maak je een grote sprong voorwaarts in het verkorten van je time to market. Door het product of het werk dat gedaan moet worden op te delen in kleinere brokjes werk en door hier vervolgens in korte iteraties aan te werken. Zo heb je beter inzicht in de voortgang en krijg je sneller feedback op het deelproduct waardoor je weer sneller weet of je op de goede weg zit. Op deze manier bespaar je jezelf veel onnodig werk en daarmee kostbare tijd (time to market).
Focus is key
Met het ontwikkelen van een nieuw product zijn vaak meerdere mensen tegelijkertijd bezig. Die mensen zijn zelf vaak druk bezet en moeten hierdoor regelmatig wachten op elkaars input, of output. Het werk is vooral georganiseerd vanuit het principe van controle en bezetting: wanneer is wie op kantoor of beschikbaar etc … (efficiency). In de praktijk zien we bovendien dat de drukst bezette mensen vaak tegelijkertijd betrokken zijn bij verschillende projecten of initiatieven. Zij moeten hierdoor vaak meerdere malen per dag wisselen van context. Dit ‘task switching’ maakt het lastig om focus te houden op wat op dat moment je taak is. Door vaak te moeten switchen, heb je meer tijd nodig om antwoorden of oplossingen te vinden. Hierdoor ontstaat een toename van het aantal overdrachtsmomenten, wat vertraging veroorzaakt (wachttijd) en zien we het aantal fouten dat hersteld moet worden (herstelwerk) in het gehele proces toenemen.
Doing the right things, right in time …
De meeste mensen vinden het prettiger om zich op een dag met een afgebakend stukje werk bezig te kunnen houden. Dit levert immers sneller een resultaat op en daarmee een gevoel van voldoening. Zorg ervoor dat je task switching op een dag zoveel mogelijk voorkomt en werk met kleinere, behapbare incrementele werkpakketten (deliverables) die in korte iteraties van 2 tot 3 weken kunnen worden opgeleverd. Dit werkt niet alleen veel overzichtelijker voor iedereen, je stimuleert hiermee ook het eigenaarschap en je krijgt sneller feedback of je met de juiste dingen bezig bent. Dit alleen al bespaart je veel onnodig herstelwerk en kostbare tijd die je zinvoller kunt besteden. Denk maar eens aan het werk van een architect. Die toont bijvoorbeeld eerst een of meerdere artist impressions aan zijn opdrachtgever om waardevolle feedback te verkrijgen, alvorens het hele gebouw in detail uit te werken. Zo werkt het ook bij het creëren van flow en een kortere time to market. Het gaat erom de juiste dingen op het juiste moment te doen.
Maak ook een sprong voorwaarts in het verkorten van je time to market
Wil jij leren hoe je jouw time to market effectief kunt verkorten? Bel ons gerust om vrijblijvend te sparren. We helpen je graag.
Wij zijn Synergio. En dit is wat we onze klanten bieden:
- Effectief Portfolio Management.
- Continu waarde toevoegen.
- Continu leren en verbeteren.
- Effectieve teams.