Als product ontwikkelteam wil je eigenlijk maar één ding: continu waarde leveren. Maar hoe zorg je er nu voor dat je als team voortdurend waarde kunt leveren? Dat hangt sterk samen met de vraag of je de juiste werkwijze hanteert. Laten we eens kijken naar welke methode je gaat helpen om een effectieve werkwijze te implementeren.
Bij continu waarde leveren gaat het eigenlijk over twee aspecten: het ene is ‘continu leveren’, het andere is ‘waarde’. Stel je het proces van productontwikkeling eens voor als een trein die volgens een vast schema rondjes rijdt en die daarbij steeds het station aandoet. De mensen in de trein werken tijdens de rit samen aan het ontwikkelen van een nieuw of verbeterd product, zodanig dat dit waarde oplevert. De mensen op het perron zijn de opdrachtgevers die op deze waardevolle producten staan te wachten.
In een traditioneel ontwikkelproces kon het wel tot twaalf maanden of langer duren voordat het eindproduct er eindelijk was. Dan kreeg je als opdrachtgever eigenlijk een product dat je een jaar geleden al nodig had. Een product dat bij oplevering dus al een jaar achterloopt bij de nieuwste ontwikkelingen. Dat moest beter kunnen.
Continu leveren in kort cyclische iteraties
In deze tijd waarin wensen van de klant en technische mogelijkheden elkaar razendsnel opvolgen, wil je als product ontwikkelteam ook continu kleinere brokjes ‘waarde’ kunnen leveren. Nu weer even terug naar het beeld van de trein die volgens een vast schema rondjes rijdt. Iedere keer als de trein stopt gaan de deuren open en wordt weer nieuwe functionaliteit geleverd die de klant kan gaan gebruiken. Op hetzelfde moment krijgt de trein nieuwe opdrachten voor het leveren van nieuwe waarde. Vervolgens gaat de trein weer rijden en bij het volgende station rolt er weer een nieuwe functionaliteit uit de trein. Zo blijft de trein rondjes rijden volgens een vast schema net zo lang als er steeds weer nieuwe waarde te leveren valt. Deze kort cyclische manier van steeds weer toegevoegde waarde leveren waar de gebruiker iets mee kan is synoniem aan continu waarde leveren.
Solution Context, Solution Intent en Backlog
Om continu waarde op te leveren die de opdrachtgever heeft gevraagd werken vaak honderden mensen samen. Er is dus veel uitwisseling van informatie en veel samenwerking nodig. Om ervoor te zorgen dat de teamleden hun werk goed kunnen doen en om het werk zelf goed te organiseren moet het team ook goed ondersteund worden. Bij voorkeur door inzichten te hebben over zaken als: hoeveel capaciteit is er nodig versus hoeveel capaciteit hebben we beschikbaar, wat moet er eerst gedaan worden en wat kan later, wat geeft op dit moment de meeste waarde etc. Behalve inzicht in het werk wat gedaan moet worden, moet je dus ook inzicht hebben in welke waarde de opdrachtgevers nodig hebben, welke waarde al is geleverd en welke verschuivingen daarin plaatsvinden. In het samenspel tussen Solution Intent (wat en hoe van de oplossing) en Solution Context (‘fit for purpose’) creëer je dit inzicht. Hierin geeft de opdrachtgever aan welke functionaliteiten (waarde) hij nodig heeft. Deze data wordt verzameld in een zogeheten backlog, wat uiteindelijk een geprioriteerde werklijst wordt voor het ontwikkelteam om waarde te gaan leveren. Uiteindelijk legt het ontwikkelteam ook weer vast in de solution intent wat en hoe men een en ander heeft gemaakt. Zowel de solution context/intent als de backlog bevatten essentiële informatie voor het meten van de waarde van het product of de gewenste applicatie. Als product ontwikkelteam maar ook als opdrachtgever wil je continu kunnen meten of je nog op de goede weg zit en of er wellicht bugs in de applicatie zitten. Ook wil je weten of je geleverd hebt wat je beloofd had te leveren. Ook voor het documenteren en rapporteren van deze data heb je slimme ondersteunende software nodig.
Verregaand inzicht in data
Synergio biedt oplossingen voor klanten die niet alleen hun eigen performance willen zien verbeteren, maar ook die van hun toeleveranciers die allemaal een stukje van de oplossing moeten brengen. Onze software ondersteunt product ontwikkelteams in samenwerking binnen en buiten het team, bij het vastleggen van informatie, bij het uitvoeren van analyses en verregaand bieden van inzicht in data. Met onze geïntegreerde aanpak zijn we redelijk uniek als het gaat om inzicht creëren binnen productontwikkeling teams. Wij begeleiden het complete traject van consultancy en training tot het implementeren van de tools.
Hoe organiseer je dit?
Wil jij weten hoe je je ontwikkelproces slimmer kunt inrichten? Daar vertellen we je graag meer over in een oriënterend gesprek. Je leert niet alleen wat een andere aanpak van je productontwikkelingsprocessen je oplevert, maar ook hoe je dit organiseert, welke mindset hierbij belangrijk is en welke tooling je hiervoor kunt gebruiken om je informatie te borgen en de voortgang te monitoren.
Wij zijn Synergio. En dit is wat we onze klanten bieden:
- Effectief Portfolio Management.
- Continu waarde toevoegen.
- Continu leren en verbeteren.
- Effectieve teams.