De kracht van een grote online meeting kun je creëren met een vaste structuur. De Big Room Planningsessie is hier een mooi voorbeeld van.
Als mensen horen dat je 1 of 2 dagen met 50-100 personen samenkomt, dan hoor je altijd “ik geloof niet dat zo’n Poolse landdag werkt” of “dat kan toch niet productief zijn” en “hoe moet dat online met zo’n grote groep, dat werkt toch niet?” Vragen die hierbij naar voren komen zijn: Kun je een grote groep mensen online echt goed op de hoogte houden? Hoe zorg je er voor dat iedereen wel van tijd tot tijd hetzelfde beeld heeft over het project? Hoe kan iedereen betrokken zijn en hoe vier je de successen?
Het zijn allemaal logische vragen en bedenkingen. Wat hiervoor een goede manier is; de Big Room Planningsessies in Agile. Alle teams uit een project, stakeholders en business owners komen samen om successen te vieren, elkaar te informeren en nieuwe focus te bepalen met elkaar.
Kennisniveau
De kracht van een grote groep is vooral het kennisniveau. Jouw persoonlijke werkuitdagingen zijn op die manier meestal zo verholpen. Immers zoveel kennis brengt veel wijsheid en oplossingen met zich mee. Door successen met elkaar te delen, ontstaat er een bepaalde energie die je weer motiveert om door te gaan. Diezelfde flow ontstaat vaak ook als men zo met elkaar meedenkt in het oplossen van uitdagingen.
Snelle manier
Successen worden gevierd, maar ook tegenvallers worden besproken met als doel om er van te leren. Het is een hele snelle manier om een grote groep mensen te informeren over de status van het project, verteld door de mensen die het werk zelf doen. Vragen kunnen direct via de chat worden gesteld. De voorzitter zal mensen het woord geven om vragen te beantwoorden. Het is de bedoeling dat de demo’s of presentaties kort zijn en dat er vooral veel verschillende onderwerpen behandeld worden, zodat het nuttig blijft en energiek.
Ga het doen
Hoe krijg je sceptische mensen hier nu in mee? Gewoon door het te doen, te ervaren en te leren hoe het de volgende keer beter kan. Door te beginnen met het regelmatig houden van Big Room Planningsessies of demo’s waarbij je iedereen uitnodigt, creëer je een manier om elke 2-3 maanden (in het geval van een Big Room Planning) of elke 2 tot 3 weken (in het geval van een demo) stil te staan bij wat er is bereikt en waar de komende periode gezamenlijk aan gewerkt wordt.
In ons volgend blog lees je hier meer over én hoe je een Big Room Planningsessie organiseert.