Demo’s geven, raakvlakmanagement, synchronisatie op de inhoud en vroege validatie.
“Wie knipt, moet plakken”. Het is een bekende kreet, maar er wordt soms weinig aandacht besteed om het plakken te organiseren. Wat er moet gebeuren is het plakken slim organiseren door structuur aan te brengen in het visueel weergeven van de oplossing en in de afstemming tussen engineers of teams.
Waarom is dit knippen en plakken eigenlijk nodig? Doordat meerdere teams verantwoordelijk zijn voor (een deel van) de ontwikkeling en realisatie van steeds omvangrijkere en complexere oplossingen, is het noodzakelijk dat de oplossing (het geheel) wordt opgedeeld in behapbare kleinere onderdelen. Dit noemen we het knippen (decomponeren) en plakken (integreren) van de oplossing.
In de praktijk worstelen organisaties met het steeds groter worden van multidisciplinaire projectteams/ontwikkelteams met vaak als gevolg dat mensen steeds vaker onderling moeten afstemmen.
De uitdaging
Hoe zorg je er nu voor dat mensen niet te veel in overleg zitten, maar dat wel iedereen van tijd tot tijd hetzelfde beeld heeft over het project en dat de raakvlakken beheerst zijn? Aan de ene kant wil je dat mensen kunnen focussen (lees: kleine scopepakketjes binnen hun discipline) en aan de andere kant moeten ze samen een grote set aan documenten/ontwerpen in samenhang opleveren. Daarnaast draagt het niet bij dat sommige bedrijven werken met teams op verschillende locaties en dat we momenteel allemaal zoveel mogelijk thuis werken. Hierdoor is het nog moeilijker om een gezamenlijke overview te creëren, de onderlinge afhankelijkheden af te stemmen en focus te houden op het te ontwikkelen product.
Raakvlakken tussen teams
Om focus aan te brengen en snelheid te kunnen maken, moeten grote projectteams/ontwikkelteams zich opdelen in kleinere teams die een kleinere scope hebben. Echter, hiermee introduceer je nog meer raakvlakken en afhankelijkheden die beheerst moeten worden. Als dit niet goed gebeurt, dan krijg je later in de ontwikkeling vaak te maken met integratiefouten met rework tot gevolg.
Raakvlakmanager
Oplossingen als een raakvlakmanager aanstellen voor het beheersen van de raakvlakken zie je vaak. Alleen leidt dit over het algemeen eerder tot minder eigenaarschap op raakvlakken door engineers dan tot meer eigenaarschap. De raakvlakmanager wordt dan eerder de kop van jut dan de held van het project. Belangrijker is dat de teams zelf hun raakvlakken en afhankelijkheden met andere teams visueel maken. Dan ontstaat eigenaarschap bij de teams zelf en ontstaat er een natuurlijke behoefte vanuit de team verantwoordelijkheid om onderling af te stemmen.
Hoe houden we aandacht voor plakken?
Hoe houden we aandacht voor plakken in de teams, zeker nu we veel thuiswerken? Zoals we al zeiden, “wie knipt, moet plakken”. En plakken, dat is iets dat je over de teams heen moet organiseren, omdat er anders te weinig prioriteit aan wordt gegeven. Helemaal in deze tijd van online werken waarbij je niet met z’n allen rond de tekeningen kunt staan. Zorg er daarom voor dat teams of engineers elke iteratie (bijvoorbeeld elke 2 of 3 weken) een (integrale) demo geven van wat er is bereikt aan belangrijke stakeholders en teams waar ze technische raakvlakken mee hebben. Waarom? Dit zorgt namelijk voor:
- Synchronisatie op de inhoud; we snappen van elkaar waar we mee bezig zijn en kunnen raakvlakken afstemmen.
- Begrip voor elkaar, omdat we van elkaar weten waar de uitdagingen liggen.
- Vroege feedback, omdat we checken of we op de goede weg zijn.
Wat levert het op?
Op deze manier wordt raakvlakmanagement weer iets van de mensen zelf. Zij tonen eigenaarschap op het afstemmen van de raakvlakken om samen 1 werkend product op te leveren. Daarnaast kun je fouten in de systeemintegratie eerder signaleren met elkaar, zodat er nog op tijd iets aan gedaan kan worden. Oftewel, het voorkomen van brandjes in plaats van het samen blussen van brandjes.
Ook graag het plakken organiseren? Neem vrijblijvend contact met ons op: 085 2735185