Het lijkt zo’n cliché: “Als je je passie eenmaal gevonden hebt, dan kost werken geen energie maar geeft het je juist energie.” Ik geef toe; niet iedereen kan van zijn hobby zijn beroep maken. Maar er zit natuurlijk wel een kern van waarheid in deze bewering. Zodra je de oorzaken van werkdruk kunt weghalen en meer kunt focussen op wat werkplezier geeft, verander je automatisch de beleving bij mensen en krijgen ze meer voldoening en energie uit hun werk. Maar hoe kom je van werkdruk naar werkplezier?
We merken dat de werkdruk in veel organisaties enorm hoog is. Tegelijkertijd zijn werkgevers op zoek naar manieren om:
- Hun mensen vast te houden terwijl de werkdruk hoog is.
- Mensen gezond en betrokken te houden.
- Het werk plezierig te houden.
- Onder druk te blijven presteren en kwaliteit te blijven leveren.
- Ook in deze tijd van hybride werken teamgevoel te creëren en te behouden.
In maart gaven we bij Synergio de workshop ‘Van Werkdruk naar Werkplezier’ waarin we klanten en mensen uit ons netwerk hebben gesproken over dit onderwerp. We vroegen deelnemers wat voor hen zoal oorzaken zijn voor het ervaren van werkdruk. Hieronder hebben we de resultaten op deze vraag weergegeven. De belangrijkste oorzaken in deze gevarieerde groep waren ‘Verstoringen en wisselende prioriteiten’, ‘het niet kunnen afmaken van werkzaamheden’ en ‘het ontbreken van een gedeelde visie vanuit management’.
3 tips om werkdruk om te buigen naar werkplezier
Om van werkdruk naar werkplezier te bewegen zul je dus iets moeten doen aan de oorzaken van werkdruk. De hierboven genoemde oorzaken kun je wegnemen door de volgende drie dingen te doen:
- Werk met stabiele teams in plaats van steeds wisselende projectteams. Hiermee kun je werken aan vertrouwen en aan een gezamenlijke visie.
- Zet al het werk op één backlog, prioriteer dit samen en houd je hier aan vast. Nieuwe werkzaamheden of verstoringen komen op de backlog, maar worden niet meteen tijdens een sprint opgepakt. Dit zorgt voor rust en focus in teams.
- Werk met een vaste cadans en laat je teams hierin hun eigen werk plannen. Zo creëer je eigenaarschap in de teams en minder onrealistische deadlines waardoor je weer opnieuw moet plannen.
Focus op wat werkplezier geeft
Tegelijkertijd met het wegnemen van de belangrijkste oorzaken van werkdruk, focussen wij juist ook op wat werkplezier geeft. Onder het motto: “Wat je aandacht geeft, dat groeit.” Er zijn vier aspecten die invloed hebben op werkplezier in teams en dat zijn:
- Psychologische veiligheid
- Autonomy
- Mastery
- Purpose
Alle vier zijn ze belangrijk om een team te laten groeien en bloeien. Als je met deze aspecten aan de slag gaat binnen teams, creëer je samen een basis van vertrouwen, eigenaarschap en een gezamenlijke visie. Bovendien is het goed om van elkaar te weten waarvoor je elke dag aan het werk gaat, waar je energie van krijgt en waarom jij wil bijdragen aan het team en de doelstellingen van het bedrijf.
Mensen vormen de olie van de organisatie
Het is dus ontzettend belangrijk om de mens centraal te stellen in productontwikkeling. Mensen zorgen immers voor innovatie en een goed geoliede machine. Hierbij gaat het vooral om de combinatie van mens, product, organisatie en proces. Bij Synergio verbinden we die invalshoeken juist met elkaar waardoor de verandering vóór je gaat werken. We hebben bij Synergio een tweedaagse in company workshop ontwikkeld waarin we teams stap voor stap meenemen om een duurzaam, energiek team te worden dat bovenal werkplezier ervaart. Een team waarin mensen:
- Een veilige en open cultuur creëren
- Als team weerbaar zijn
- (weer) flow ervaren. Het stroomt weer
- Focus en rust ervaren; weer overzicht hebben over hun werk
- Allemaal op hun eigen manier kunnen bijdragen
- Leren en verbeteren als integraal onderdeel van hun werkzaamheden hebben opgenomen.
Meer weten?
Uniek in onze aanpak is dat wij tijdens deze workshop zowel de procesmatige als de organisatorische en de menselijke kant van teams beschouwen en meenemen. Wil je meer weten over de workshop ‘Van werkdruk naar werkplezier’? Bel ons dan. Of neem een kijkje op onze website.